АНАЛІЗ СФОРМОВАНОСТІ РІВНЯ КУЛЬТУРИ ПАМ’ЯТІ ЗА ЗНАННЯМ СВОГО РОДОВОДУ

В рамках науково-методичного семінару «Теоретичні і методичні засади педагогічної системи самопізнання і особистісно-професійного самовдосконалення: практичний аспект» заступникам директорів з навчально-виховної роботи, учасникам семінару, було запропоновано провести педагогічне дослідження з знання свого роду серед учнів загальноосвітніх закладів.

Виконання завдання по складенню історії свого родоводу за запропонованою методикою спонукало учнів до вивчення цього питання спільно зі своїми батьками та іншими родичами, що сприяло об’єднанню різних поколінь у єдиній справі, а також формуванню в учнів та членів їх родин взаємоповаги та вдячності.

За підсумками дослідження підраховано й проаналізовано узагальнені показники (таблиця 1)

Таблиця 1

Узагальнені показники сформованості рівня культури пам’яті

 за знанням свого родоводу

 

п\п

Клас (група, інша структурна одиниця) навчального закладу

Загальний кількісний показник респондентів, які прийняли участь у опитуванні

Кількісний показник респондентів за рівнями культури взаємин у родині (відповідно до визначених показників знання свого родоводу)

Кількість

ос.

(%)

Достатній рівень ос.(%)

Середній рівень

ос. (%)

Високий рівень

ос. (%)

1.

Золотоніська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5 золотоніської міської ради черкаської області

(6; 10 класи)

35

100

19

7

9

2.

Звенигородська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 звенигородської районної ради черкаської області (1-11) 160 100 66 45 49

3.

Вергунівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Черкаської районної ради Черкаської області (5-11 класи)

87

89

79

8

4.

Драбівецький навчально-виховний комплекс  «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»

(7; 8 класи)

13

 

100 5

 

5 3

5.

Канівська гімназія імені івана франка

Канівської міської ради черкаської області (9,10,11 класи)

65

100

37

0

63

6.

Буцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів маньківської районної ради черкаської області (1-11 класи)

153

78,2

82

48

23

7.

Богуславецький нвк ім. М.о. максимовича

Шкільний проект

(1-11 класи)

87

100

35

56

9

8.

Городищенська ЗОШ №2 Городищенської районної ради Черкаської області

(5А; 5Б; 9А; 9Б)

84

95

17

61

6

9.

Кропивнянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів золотоніської районної ради черкаської області (1-11 класи)

81

72.3

32

37

12

10.

Червонослобідськаз агальноосвітня школа і-ііі ступенів № 1 черкаської районної ради черкаської області (1-10 класи)

175

93,6

175

11.

Канівська загальноосвітня школа і-ііі ступенів № 1Імені т.г. шевченкаКанівської міської ради черкаської області(2-11 класи)

389

100

37

181

171

12.

Тальнівський нвк «загальноосвітня школа і-ііі ступенів №1-гімназія» тальнівської міської ради тальнівського району черкаської області (1-11 класи)

488

84,8

289

198

1

13.

Руськополянської зош і-ііі ступенів №2 черкаської районної радичеркаської області (5-11 класи)

132

86

8

85

20

14.

Великоканівецький навчально-виховний комплекс «дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа і-ііі ступенів» чорнобаївської районної ради черкаської області (8-9 класи) 24 100 2 14 8

15.

Смілянської загальноосвітньої школи і-ііі ступенів №2

Смілянської міської ради черкаської області

(5-9 класи)

114

100

32

43

25

ВСЬОГО

2087

100%

93,26

661

31,6%

1034

49,5%

392

18,9%

 

Висновки

 

Анкетування проводилося протягом листопада 2017 – лютого 2018 року серед учнів 1 – 11 класів загальноосвітніх закладів Черкаської області (всього 2087 учнів).

Аналіз результатів анкетування засвідчує, що більшість респондентів (49,5%) мають середній рівень знання історії свого роду. Достатній рівень знання історії свого роду у 31.6% опитаних учнів, високий – у 18,9%.учнів.

Отримані результати дозволяють зробити висновок про необхідність подальшої роботи з учнями зі складення родоводу з метою підвищення їх рівня патріотизму та культури родинних взаємин.

 

Методика дослідження свого родоводу

Для тих хто бажає провести дослідження з сформованості рівня культури пам’яті за знанням свого родоводу нижче наводиться методика проведення означеного дослідження для учнів та вчителів загальноосвітніх закладів.

Дослідження «Історія роду»

 

Мета:формування поваги, вдячності до родини та почуття патріотизму до батьківщини.

Пропонується заповнити таблицю 1.

Таблиця 1

Знання свого родоводу

Представник роду

По лінії батька

По лінії матері

1.

Прапрадід

ПІП

Роки життя

   
Прапрабабуся

ПІП

Роки життя

   
Їхні діти    

2.

Прадід

ПІП

Роки життя

   
Прабабуся

ПІП

Роки життя

   
Їхні діти    

3.

Дідусь

ПІП

Роки життя

   
Бабуся

ПІП

Роки життя

   
Їхні діти    

Після заповнення таблиці 1 пропонується проаналізувати результати виконання завдання:

-Якщо виконав завдання, заповнивши повністю таблицю, то можна зробити висновок, що у твоєї сім`ї дуже міцні корені. Існує взаємоповага, гордість за предків. Ти також будеш жити у пам`яті своїх правнуків та онуків.

-Якщо так склалося життя, що ти живеш тільки з одним зі своїх батьків і мало знаєш про другого, не засмучуйся. Заповни ту частину таблиці, лінію якого з батьків знаєш.

-Якщо заповнив не всю таблицю, не засмучуйся і цим фактом. Повинно ж колись початися те, чого не було досі у твоїй сім`ї. Ось з тебе це й почнеться. Із спогадів про матусю й татуся, про дідусів і бабусь. Заповни те, про що зможеш дізнатися [2, с. 12-13].

На основі аналізу таблиці 1, підраховується кількісні показники за таблицею 2, у якій описаний взаємозв’язок між рівнем знання історії свого роду та рівнем культури родинних взаємин та патріотизму.

АНАЛІЗ ЗА ЗАВДАННЯМ «ІСТОРІЯ РОДУ»

На основі аналізу таблиці 1, підраховуються кількісні показники за таблицею 2, у якій описаний взаємозв’язок між рівнем знання історії свого роду та рівнем культури пам’яті, культури родинних взаємин та патріотизму респондентів.

Таблиця 2

Показники сформованості рівня культури пам’яті за знанням свого родоводу

№ п\п

Рівень сформованості культури пам’яті,за знанням свого родоводу

Ступінь виконання завдання

Кількісний показник респондентів

Кількість

(%)

1.

Високий рівень культури пам’яті, культури взаємин у родині та патріотизму (міцне родинне коріння, шанування роду, вдячність) Повністю заповнили таблицю    

2.

Середній рівень культури пам’яті, культури взаємин у родині та патріотизму (недостатня зацікавленість щодо родинного коріння, наявні проблеми у родинних взаєминах: розлучення, неповна сім’я, не підтримуються зв’язки між родами батька та матері, між поколіннями тощо) Заповнили таблицю частково: відсутня інформація про членів родини по лінії батька чи матері, про одне з родових колін (прабабуся – прадідусь, прапрабабуся- прадідусь)    

3.

Низький рівень культури пам’яті, культури взаємин у родині та патріотизму (відсутня зацікавленість щодо родинного коріння та взаємоповага з іншими членами родини, наявні проблеми у родинних взаєминах: розлучення, неповна сім’я, неблагополучна сім’я, родинні конфлікти тощо) Не заповнили таблицю або тільки розпочали роботу з таблицею (вказали лише одного з членів родини)    

4.

Загальна кількість респондентів, які прийняли участь у опитуванні   100 %

У таблиці 3 відповідальною за анкетування особою подаються узагальнені результати проведеного опитування

Таблиця 3

Узагальнені показники сформованості рівня культури пам’яті за знанням свого родоводу

п\п

Клас (група, інша структурна одиниця) навчального закладу

Загальний кількісний показник респондентів, які прийняли участь у опитуванні

Кількісний показник респондентів за рівнями культури пам’яті(відповідно до визначених показників знання свого родоводу)

Кількість

(%)

Достатній рівень (%)

Середній рівень

(%)

Високий рівень

(%)

1.

Всього

За результатами аналізу таблиці 3, формулюються висновки з зазначеної проблеми з розробкою необхідних заходів щодо підвищення рівня культури пам’яті, культури родинних взаємин.

 

 

Прикріплені файли: