П’ятий науково–методичний семінар «Педагогічна система самопізнання і особистісно-професійного самовдосконалення: практичний аспект»

Цикл семінарів «Педагогічна система самопізнання і особистісно-професійного самовдосконалення: практичний аспект»

 

Семінар №5 «Культура думок»

П’ятий науково–методичний семінар «Педагогічна система самопізнання і особистісно-професійного самовдосконалення: практичний аспект» для заступників директорів з виховної та навчально-виховної роботи ЗНЗ відбувся 15 лютого 2017 року і був присвячений темі «Культура думок».

Ведуча семінару Тетяна Черкашина підкреслила, що культура думок є одним із структурно-змістових компонентів індивідуального ресурсу сил людини, та ознайомила слухачів з правилами формування культури думок, які ґрунтуються на принципі «Не нашкодь!».

Інтегративним показником культури думок є позитивне, логічне, конструктивне, проектне мислення.

Визначити особистий рівень культури думок можна за допомогою тесту автора Емми Піньковської [6, с.99], обравши варіант відповіді на запитання «Якими категоріями мислиш?»:На благо ближнього чи на благо собі?В ім’я іншого чи заради себе?В ім’я миру чи війни?В ім’я істини  чи брехні?В ім’я любові чи ненависті?

Відсутність миролюбності в думках, марнославство, егоїзм, недостатня самокритичність, тобто заниження власних недоліків і завищення своїх досягнень, проявляється в ситуації невдачі, неуспіху як пошук винного зовні (чи-то батьки винні, чи вчителі, лікарі, начальник, уряд і т. д.). Такий спосіб мислення ніяк не сприятиме знаходженню виходу з складної ситуації, а навпаки, може погіршити її, і навіть призвести до стану нездоров’я. Конструктивним буде аналіз ситуації, з’ясування того, які власні якості стали на заваді до успіху, чи призвели до конфлікту або ж стану нездоров’я. Тетяна Черкашина запропонувала скористатися алгоритмом аналізу причинно-наслідкового зв’язку подій [5, с. 243], який передбачає надання відповідей на наступні запитання. Чому це відбулося саме тепер?Чи відбувалося таке раніше?Що позитивного в тому, що відбулося?Чому може навчити мене те, що сталося?Як виправити те, що вже відбулося?

Аналізуючи ситуацію таким чином, людина не впадає у відчай, не витрачає свій час на засудження інших, а направляє свій ресурс сил на самовдосконалення та самореалізацію, підтримуючи мир в стосунках з оточуючими та зберігаючи власне здоров’я: фізичне, душевне, соціальне.

Література:

1. Бех І. Д. Виховання особистості : У 2-х кн. Кн. 1. Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. – К. : Либідь, 2003. – 280 с

2.Евтух Н. Б., Пиньковская Э. А., Черкашина Т. В. Методики личностно-профессионального самосовершенствования субъекта педагогической деятельности на основе самопознания : учебно-методическое пособие : для педагогических работников / Н.Б.Евтух, Э.А. Пиньковская, Т. В. Черкашина. – Черкаси : Издатель Чабаненко Ю. А., 2016. – 404 с.

3. Євтух М. Б., Черкашина Т. В. Культура взаємин : Підручник.  – 3-те вид., переробл. і допов. – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю.А., 2012. – 340 с.

4. Пиньковская Э. А. Серия книг «Спаси и сохрани». Том 1. «Кто ты?». – Черкассы : Издатель Чабаненко Ю. А., 2011. – 814 с.

5. Пиньковская Э. А. Серия книг «Спаси и сохрани». Том 2. «Эгология». – Черкассы : Издатель Чабаненко Ю. А., 2012. – 438с + 3 таблицы      Пиньковская Э. А. Серия книг «Спаси и сохрани». Том 3. «Детектор лести». – Черкассы : Издатель Чабаненко Ю. А., 2013. – 438с + 3 таблицы

6. Пиньковская Э. А. «Детектор лести». Том 3. / Э. А. Пиньковская. – Черкассы : Издатель Чабаненко Ю. А., 2013. – 438 с. + 3 таблицы.

7. Пиньковская Э. А. “Духовное материнство”. – Черкассы : Издатель Чабаненко Ю. А., 2013. – 200 с.

8. Самодиагностика. Сборник тестов : учебное пособие / Под общей    редакцией Н. Б. Евтуха, Т. В. Черкашиной. – Черкассы : Издатель Чабаненко Ю.А., 2010. – 240 с.

 

Людмила Северинчук