Диспут «Вчимося прощати» Для учнів 7, 8 класів

Диспут «Вчимося прощати»

Для учнів 7, 8 класів

 

Мета – підвищення рівня культури взаємин учнів, формування в них таких морально-духовних чеснот, як миролюбність, правдивість, вдячність, скромність.

 

План проведення

 

І. Вступне слово.

             ІІ. Ознайомлення учнів з оповіданнями: «Звичайний вечір» [1, с. 8-11], «Дослідження думок» [1, с.12-15], «Підказка» [1, с. 147-148], «Гірка правда» [1, с.149-150]. Обговорення прочитаного.

 

Запитання для обговорення:

  1. Що є спільного в оповіданнях, з якими ми щойно ознайомилися?
  2. Як ви вважаєте, яке почуття виникло у головної героїні під час розмови з батьками? (Образа)
  3. Чи знайоме вам почуття образи?

(Образа1. Зневажливе висловлювання, негарний вчинок і т. ін., що спрямовані проти кого-небудь і викликають у нього почуття гіркоти, душевного болю. 2. Почуття гіркоти, досади, викликане в кого-небудь чиїмсь зневажливим словом, негарним вчинком та ін. [4])

  1. Як ви думаєте: ображатися це добре чи погано?
  2. Назвіть почуття, протилежне почуттю образи.

(Прощення. Прощати — означає пробачати кривдника, не тримати на нього зла і не вимагати, щоб він загладив свою провину [5])

  1. Як проявляється образливість?

(Образливість – риса характеру, яка проявляється у тому, що людина легко ображається, є дуже чутливою до образи [2, с. 160].

Образа може проявлятися у вигляді: істерики, скандалу, плаксивості, бойкоту, здивування. [3, с. 54-55])

  1. Чи часто ви ображалися, подібно до головної героїні, на своїх рідних, друзів, знайомих, думаючи, що вас менше люблять, що з вами несправедливо вчинили, що ви заслуговуєте кращого і т. п.?
  2. Над чим розмірковувала дівчинка Аля? (Над тим, чому вона образилась)
  3. Які почуття дівчинки Алі спонукали її до образи?

(Ревнощі, заздрість, невдячність)

  1. Чи замислювались ви коли-небудь, що образа може виникати внаслідок прояву наших негативних почуттів, таких як: впертість, неправдивість, заздрість, ревнощі, марнославство?
  2. Чи чули ви вислів: «Якщо ти гніваєшся, то ти не правий»?
  3. Чи допускали ви думку, що якщо ви ображаєтесь, то ви неправі, а те, що вас образило, може бути правдою про вас? («Розсуди сама. Якщо ти образилась на щось сказане про тебе вголос, значить саме цей недолік є в тобі. Але ти не хочеш навіть наодинці собі самій в тому зізнатись» [1, с.149])
  4. Чому Аля засмутилася? (Тому, що вона побачила, що їй притаманні такі якості як: заздрість, ревнощі, невдячність)
  5. В який момент головна героїня відчула полегшення? (Коли вона визнала, що була не права і подумки попросила вибачення у батьків)
  6. Як ви думаєте: наявність якої чесноти допомагає людині не ображатись? (Правдивість)
  7. Дайте відповідь на поставлені запитання тесту: «Як ти реагуєш на дуже сильну образу?»
  8. Плачеш від образи?
  9. Кричиш, щоб викликати жаль до себе?
  10. Вимагаєш сатисфакції у вигляді негайного публічного вибачення (судишся з образником)
  11. Пишеш скаргу на образника?
  12. Засуджуєш дії образника з рідними, друзями, знайомими?
  13. Мовчиш, але прощаєш не одразу?
  14. Прощаєш, але довго не можеш забути образи?

Якщо виникає бажання обговорювати подію, яка викликала гнів, образу; засудити кривдника, то стовідсотково буде неправий ображений, а не той, хто вказав на недолік чи помилку.

Якщо ви побачили себе на щаблинах 1-6, то самовладання, на жаль, відсутнє. Мова йде про внутрішній емоційний стан. І тільки на 7-й щаблині спостерігаються прояви самовладання.

Для тих, хто знаходиться на 7-й щаблині у своїй реакції на образу, пропонується наступний тест, який дає змогу зясувати вміння вибачати образника.

Тест. Як ти вибачаєш?

1.Стримуєш сльози?

  1. Стримуєш вигуки образи?
  2. Стримуєш у відповідь грубість?
  3. Мовчиш, так як на «нерозумних не ображаються»?
  4. Мовчиш, так як знаєш, що потрібно «підставити другу щоку»?
  5. Мовчиш, тому, що вмієш вбачати долю правди в образі на свою адресу?
  6. Мовчиш, тому, що знаєш про закон дзеркального відображення?

Підсумуємо: мінімум 14 щаблів необхідно подолати, щоб приборкати свої емоції та наблизитись до розуміння теорії прощення образника.

Провівши прості підрахунки: кількість відповідей «так» у другій частині тесту помножити на 14,3 %, отримуємо кількісний показник свого вміння прощати образника [4, с.68-69].

  1. Як ви думаєте, чому не варто ображатися? (Коли ми ображаємося, то цим шкодимо собі).
  2. А як же нам навчитися не ображатись? (Давайте згадаємо, що порадила Алі її старша подруга Тоша: «…Ти коли на мене чи на кого-небудь іншого дмешся, не шукай собі виправдання. Допусти, що ти не можеш бути завжди і в усьому права. Тоді буде легше виправдати іншу людину, на яку образилась. Згадай в подробицях, що тобі про тебе сказали, і подумай: «невже цю правду про мене я ховаю від самої себе? Де, коли і з ким вчиняю так само, як зараз зі мною вчинила ця людина?» [1, с.148])
  3. Чи знайомі ви з законом дзеркального відображення? (Якщо відповідь «ні». Тоді настав час познайомити вас з цим законом.

Суть цього закону полягає в тому, що людина здатна побачити і оцінити в іншому лише ті якості, які розвинені в ній самій. Закон дзеркального відображення виступає у ролі проявника незнаних у собі рис характеру, прихованих від себе думок та прагнень. Емоційна нестабільність у вигляді стурбованості, збудження, роздратування в словах чи вчинках образника стає свідченням наявності прихованих від себе неповноцінних думок та почуттів (понад 75%).

Якщо сам грубий – побачиш, як інші грубі з тобою.

Якщо сам заздрісний – побачиш заздрісників навколо себе.

Якщо сам гордовитий – безліч марнославних людей помітиш поряд.

Якщо сам неправдивий – навколо тебе обов’язково будуть брехуни [4, с. 64]

  1. До вашої уваги ще одне дуже важливе правило спілкування – це «золоте правило спілкування»: «Збільшуй все добре в іншому у десять разів, погане зменшуй удвічі, а в собі – навпаки» [4, с.65].

Ці правила допоможуть по-іншому, більш толерантно, по-доброму ставитися до себе і до оточуючих. Допоможуть налагодити стосунки у родині, в класі, з друзями.

А якщо ви вже образились, то ось ці прості три правила допоможуть вам зробити кроки до примирення та прощення образника:

  • Правило п’яти позитивних якостей – знайди в своєму образнику п’ять позитивних якостей;
  • Правило розв’язання конфлікту – знайди свою частину провини в тому, що сталося і виправдай образника;
  • Правило взаємоповаги – ображаються тільки на правду про себе [4, с.60].

ІІІ. Підсумки.

  • Що нового ви дізналися сьогодні?
  • Чи вважаєте цю інформацію корисною для себе?
  • Чи плануєте використовувати правила, з якими познайомилися, у повсякденному житті.

Література

  1. Эмма Пиньковская «Повесть о взрослении одной девочки» – Черкассы: Издатель Чабаненко Ю. А.,2019г344с.
  2. Пиньковская Э. А. Спаси и сохрани: в 3-х т. Том 1: «Кто ты?» / Э. А. Пиньковская. – Черкассы : Издатель Чабаненко Ю.А., 2011. – 814 с.
  3. Самопознание и самосовершенствование в схемах и таблицах : учебно-методическое пособие /под общей редакцией Э. А. Пиньковской, Т. В. Черкашиной. – Черкассы : Издатель Чабаненко Ю. А., 2018. – 152 с.
  4. Черкашина Т. В. Сучасні педагогічні практики :навчально- методичний посібник для педагогічних працівників / Т. В. Черкашина. – Черкассы : Видавець Чабаненко Ю. А., 2019. – 61с.
  5. https://uk.wikipedia.org/wiki
  6. https://wol.jw.org/uk/wol