З ПРОБЛЕМ КУЛЬТУРИ ВЗАЄМИН
«ПРАВДИВІСТЬ ЯК СПОСІБ МИСЛЕННЯ»
«Не шукай правди в інших, коли її в тебе немає»
Українське прислів’я
Мета – формування свідомого ставлення до психолого-педагогічних категорій правдивість,відповідальність, повага, довіра.
Завдання – активізація молоді до відвертого діалогу з проблем моралі у міжособистісній взаємодії.
План
- Логіка структури обговорення:
- Сформулюйте своє ставлення до подій, що описані в оповіданнях за схемою:
що викликало потрясіння,
що здивувало,
що спонукало до роздумів та свідомого аналізу подій і вчинків,
що стимулювало до подолання в собі недоліків.
- Охарактеризуйте дії, вчинки, слова головних героїв у приведених життєвих ситуаціях.
- Надайте оцінку вчинків героїв, порівняйте з власними діями в аналогічних ситуаціях.
- Спираючись на набуті знання та особистий досвід, зробіть висновок: як би Ви тепер вчинили в подібній ситуації.
- Зробіть узагальнюючі висновки.
Тези з оповідання Ії Сапіної «Не солги»:
- Бути правдивим, означає бути безстрашним
- Неправдивість – привілей боягузів та ледарів, які ревнують і заздрять
- Найсильніші ліки у випадку інфікування душі дитини енергіями брехні, агресивності та невдячності – потрясіння совісті довірою, любов’ю та повагою
- Небажання відшукувати у собі причини своїх проблем – ознака безвідповідальності та духовної незрілості
- Помірковані бажання, благородні емоції та красиві думки освітлюють ауру людини і очищують простір всередині та навкруги її
- Не роби того, що сприймаєш як зло, не кажи того, що відносиш до неправди
- Найбільша перемога у свідомості людини – побачити свою недосконалість, витягти її на поверхню, не злякатися, не розгубитися, не відступити, а зменшити до такої міри, коли б окрім неї ніхто не побачив.
- Перелік запитань до обговорення за оповіданням Ії Сапіної «Не солги»:
- Чи усвідомлюєте Ви шкоду або користь у міжособистісних стосунках коли співрозмовники кажуть неправду?
- Чи намагаєтесь у спілкуванні із близькими, друзями казати тільки правду та вимагати правди від них ?
- Як на ваш погляд, чому дівчинка сказала неправду? Охарактеризуйте її емоційно-чуттєвий стан.
- Чому оточуючі у певних ситуаціях вірять, і навіть,у випадках відвертої неправдивості (наприклад вчителька у першому випадку і мама у другому – повірили дівчинці)?
- Які душевні чесноти спонукали дівчинку переживати через свою неправдивість? Чи відчували Ви подібні емоційні потрясіння?
- Що найбільше її вразило? Чи може потрясіння змінити образ думок людини
- Що відчула героїня оповідання, коли згадала всі випадки своєї неправдивості? Чи застосовуєте ви методи трансформування негативних проявів у позитив.
- У нашому повсякденному житті трапляються різні перешкоди – хто винний? Що робити?
- Чи вважаєте ви, що причини наших негараздів – в нас самих? Поясніть чому?
- Дайте визначення моральної категорії відповідальність? Який зміст ви вкладаєте в це поняття?
- Як на Вашу думку що може дати людині правдивість із самим собою? Вам знайомі приклади самообману?
- Чи багатьом людям зі свого оточення Ви зможете повністю довіритися, зважаючи на їх правдивість?
- Чи намагалися Ви критично визначити свої власні недоліки та чесноти? Чи це легко Вам вдалося? Чи знайшли Ви в собі недоліки?
- Чи вважаєте Ви необхідним для себе опанувати вміння бути правдивим?
- Тези до оповідання Ії Сапіної «Уважением на уважение»:
- Щира віра в чесноти будь-якої людини допомагає змінити стосунки із нею
- Життя – найкращій вихователь
- Кожна людина заслуговує на повагу
- Немає абсолютно поганих людей
- Віра, переконаність, мужність, любов до людей здатні творити дива
- Запитання до обговорення:
- Які принципи ставлення до людей можна виокремити у головних героїв? У чому полягає різниця?
- Чи вбачаєте ви власну провину героїв у тих випадках, що з ними трапилися? Поясніть причиново-наслідковий зв’язок між думками та діями.
- Які позитивні якості героїні спонукали до розв’язання напруженої ситуації (швидкість, сміливість, доброта)
- Чи здивувала Вас відвертість героїні у взаємодії з грабіжниками? Чим це можна пояснити? Чи можливо застосування таких механізмів міжособистісного спілкування у наш час? Обґрунтуйте.
- Чи згодні ви, що в кожній людині є позитивні риси, які можна активізувати у напружених чи конфліктних ситуаціях?
- Що спонукало грабіжників до зміни власних намірів? Чи знайомі Вам такі випадки?
- Яка реакція на сміливі дії головної героїні була у інших? Згадайте, до чого призвів цей випадок? Чому припинилися пограбування?
- Яка, на Ваш погляд, негативна якість найбільш гальмує прояв довіри до людини? (страх)
- Які позитивні риси характеру виявились спільними у героїв розглянутих оповідань? (відсутність страху, правдивість, віра у найкраще в людях)
- Підсумкові узагальнюючі запитання:
- Ваші враження від розповідей?
- Чи згодні Ви із думкою автора?
- Що нового в питаннях людських взаємин Ви знайшли у розповідях?
- Які якості героїв Ви знаходите позитивними, які негативними?
- Чи знаходите Ви для себе повчальні приклади
- Ви порадили б цю книгу друзям?
Навчально-методичне забезпечення круглого столу
- Галузинський В. М., Євтух М. Б. Основи педагогіки та психології вищої школи в Україні. – К.: ІНТЕЛ, 1995. – 168 с.
- Галузинський В. М., Євтух М. Б. Педагогіка: теорія та історія: Навч. посібник. – К.: Вища школа, 1995. – 237 с.
- Євтух М. Б., Черкашина Т.В. Культура взаємин. Частина І. Самопізнання: Підручник. – Горлівка: Видавництво ГДПИМ, 2008. – 228 с.
- Загальна психологія. / За загальною редакцією академіка С.Д.Максименка. Підручник. – 2-ге вид., переробл. і доп. – Вінниця: Нова книга, 2004. – 704 с.
- Кредисов А.И. Менеджмент для руководителей / А.И. Кредисов, Е.Г. Панченко. – М.: Знание, 1999.
- Макаренко А. С. Цель воспитания // Макаренко А. С. Педагогические сочинения: В восьми томах. – М.: Педагогика, 1984. – Т. 4. – С. 41-51.
- Пиньковская Э.А. Духовное материнство. Книга третья дополненная. – Фастов: Полифаст, 2005. – 124 с.
- Пиньковская Э. А. Спаси и сохрани. Кн. 6. – Фастов: Поліфаст, 2007. – 176 с.
- Пиньковская Э. А. Спаси и сохрани. Кн. 7. – Фастов: Поліфаст, 2008. – 160 с.
- Сапина И. Потрясения. – Черкассы: «Видавець Чабаненко Ю. А.», 2005. – 112 с.
- Сапина И. Удивления. – Черкассы: «Видавець Чабаненко Ю. А.», 2006. – 96 с.
- Сапина И. Размышления. – Черкассы: «Видавець Чабаненко Ю. А.», 2007. – 144 с.
- Сапина И. Осмысление. – Черкассы: «Видавець Чабаненко Ю. А.», 2007. – 156 с.
- Сапина И. Преодоление. – Черкассы: «Видавець Чабаненко Ю.А.», 2008. – 144 с.
- Сухомлинский В. А. об умственном воспитании / Сост. М. И. Мухин. – К.: Рад. школа, 1983. – 224 с.
- Ушинський К. Д. Вибрані педагогічні твори. – К.: Рад. школа, 1949. – 417 с.
- Фром Эрик. Психоанализ и этика. – М.: ООО «Изд-во АСТ-ЛТД», 1998.
- Шевченко Г.П., Євтух М.Б. та ін. Словник-хрестоматія педагогічних понять: Навч. порсіб. – Луганськ, 2004. – 271 с.
- Энциклопедия этикета. – М.: Рипол Классик, 2001. – 640 с.