Черкашина Т. В., доктор педагогічних наук,
професор кафедри педагогіки і освітнього менеджменту комунального навчального закладу «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради»
МЕТОДИКА РЕАЛІЗАЦІЇ ФУНКЦІЇ «РЕФЛЕКСІЯ ТА ПРОФЕСІЙНИЙ САМОРОЗВИТОК» ПРОФЕСІЙНОГО СТАНДАРТУ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
Фрагменти з навчально-методичного посібника
4.3.5. Програмування і планування реалізації функції рефлексії та професійного саморозвитку. Етапи зміцнення сил засобами системного самоаналізу. Методика за означеною схемою призначена для якісного самоаналізу розвитку розуму, волі, віри у себе як розумно мислячого суб’єкта педагогічної діяльності, громадянина свого часу, сприяє зміцненню та примноженню життєвих сил (таблиця 2.4) [12]. Пропоновану схему у вигляді сходів з рівневими переходами слід розглядати зліва-направо та знизу-уверх, аналізуючи зміст кожної з дев’яти щаблин у динаміці розвитку особистих досягнень від низького до високого рівня.
Таблиця 2.4
Етапи зміцнення сил (у розумі, душі, дусі) [12]
Рівні | Етапи зміцнення сил | Динаміка досягнень | Сходини |
Високий рівень | ДУХ | СИЛА ДУХУ | 3. Результат |
САМОВДОСКОНАЛЕННЯ | 2. Досвід | ||
ЗАКОНИ ВИЩОГО ПОРЯДКУ | 1. Знання | ||
Середній рівень | ДУША | СИЛА ВОЛІ | 3. Результат |
САМОСВІДОМІСТЬ | 2. Досвід | ||
ЗАКОНИ МОРАЛЬНІ | 1. Знання | ||
Низький рівень | РОЗУМ | СИЛА РОЗУМУ | 3. Результат |
ЗАКОНОСЛУХНЯНІСТЬ | 2. Досвід | ||
ЗАКОНИ ГРОМАДЯНСЬКІ | 1. Знання |
Фізичні сили примножуються силою волі. Силу волі зміцнює сила розуму. Сила розуму міцнішає від наявності сили духу. Силу духу укріплює віра Від знань – сила. Від віри – міць. Від любові – терпіння, розуміння, прощення. Все взаємопов’язано і взаємозалежно [10]. Подальша об’єктивація самооцінки сприятиме цілеспрямованому просуванню вгору за означеними щаблинами схеми.
Критерії досягнень у сферах життєдіяльності. Самоаналіз за таблицею 2.5 спрямовує до гармонізації основних життєвих сфер розумно мислячого суб’єкту педагогічної діяльності, сприяє планомірним досягненням у розвитку розумності, душевності, духовності.
Таблиця 2.5
Критерії досягнень у сферах життєдіяльності [12]
Щаблина | Фізична сфера | Душевна сфера | Духовна сфера |
1. | Уміння бути радісним | Уміння бути справедливим | Уміння прощати себе |
2. | Уміння бути активним | Уміння не ображатися | Уміння прощати друзів |
3. | Уміння бути здоровим | Уміння не ображати | Уміння прощати ворогів |
У таблиці представлено критерії успішного перебування розумно мислячого суб’єкта педагогічної діяльності у фізичній, душевній, духовній сферах на одній з трьох щаблин. Перша щаблина співвідноситься з низьким рівнем особистих досягнень, друга – із середнім, третя – з високим. Одночасність розгляду себе у всіх сферах зазначає їх взаємозв’язок, взаємозалежність та необхідність комплексного докладання зусиль для гармонійного саморозвитку.
Ключі з морального оздоровлення. У таблиці 2.7 представлено унікальні рекомендації з морального оздоровлення розумно мислячого суб’єкта педагогічної діяльності. Самоаналіз рекомендовано проводити в залежності від вирішення усвідомлених завдань особистого розвитку засобами рефлексії.
Таблиця 2.7
Ключі з морального оздоровлення [12]
Щаблина | Досягнення з морального оздоровлення | Спосіб досягнення |
1. | Бути вільним | Звільнитися від пороків |
2. | Бути сильним | Встояти перед спокусами |
3. | Бути безстрашним | Не боятися самого себе |
4. | Бути терплячим | Жити по совісті |
5. | Бути радісним | Любити ближнього |
6. | Бути щедрим | Дарувати свою доброту |
7. | Бути мудрим | Простити образника |
Закладений в таблиці алгоритм самовдосконалення дає змогу віднайти оптимальний варіант вирішення поставлених програмних завдань.
З метою об’єктивації самооцінки особистої ефективності надамо узагальнені характеристики етапів особистісно-професійного саморозвитку.
- Виявлення негативної якості в собі.
- Аналіз вчинків, слів, думок.
- Формування бажання до позитивних самозмін.
- Моделювання нового образу поведінки.
- Застосування знань про себе (життя у новій якості).
- Аналіз причин успіху чи невдач.
- Корекція подумки звичного способу мислення та перехід на наступний більш високий рівень, щаблину, приступець [12].
Послідовність самоаналізу власних думок, слів, дій за вказаним алгоритмом дає змогу вийти з будь-якої неприємної ситуації, вирішити надскладну проблему, змоделювати нові програмні дії до подальшого самовдосконалення та професійного саморозвитку відповідно до професійного стандарту педагогічних працівників.
Перелік питань самоконтролю знань
- Виходячи з інтегративних рівневих характеристик ментальної працездатності, проаналізуйте своє вміння до об’єктивації самооцінки особистісно-професійних досягнень (низький, середній, високий рівень). Складіть індивідуальний план з подальшої реалізації функції рефлексії та професійного саморозвитку.
- Використовуючи таблицю «Інтегративні рівневі характеристики комунікативної культури» визначте свій рівень особистісно-професійних досягнень у вирішенні конфліктних педагогічних ситуацій. Складіть індивідуальну програму з реалізації функції рефлексії та професійного саморозвитку, зокрема в досягненні більш високого рівня комунікативної культури.
- На основі правил, що діють в ієрархії педагогічних комунікацій, охарактеризуйте специфічні ознаки культури незгоди. Наведіть приклади з педагогічної практики, де ви проявили високий рівень культури незгоди.
- Проаналізуйте особисту готовність до подальшої реалізації функції рефлексії та професійного саморозвитку. Складіть індивідуальний план особистісно-професійного самовдосконалення за активізованими до трансформації якостями. Оберіть відповідну самодіагностичну методику для виконання запланованих завдань.
- Охарактеризуйте динаміку об’єктивації самооцінки з реалізації функції рефлексії та професійного саморозвитку професійного стандарту педагогічних працівників.
- Обґрунтуйте необхідність застосування (або обмеження в застосуванні) методики з реалізації функції рефлексії та професійного саморозвитку в сучасній педагогічній практиці.
Список рекомендованих джерел
- БехІ. Д. Особистість у просторі духовного розвитку : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2012. 256 с.
- Євтух М.Б., Піньковська Е. А., Черкашина Т. В. Методики особистісно-професійного самовдосконалення суб’єкта педагогічної діяльності на засадах самопізнання : навчально-методичний посібник : для педагогічних працівників. Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2015. 400 с.
- Євтух М. Б., Черкашина Т. В. Дослідження стану культурного фону суб’єктів педагогічної діяльності в умовах сучасного освітнього середовища : науково-методичний посібник : для педагогічних працівників. Черкаси : ЧОІПОПП ЧОР, 2015. 122 с.
- Євтух М.Б., Черкашина Т. В. Культура взаємин : підручник. 3-те вид., переробл. і допов. Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2012. 340 с.
- Євтух М.Б., Черкашина Т. В. Педагогічна система самопізнання і особистісно-професійного самовдосконалення : підручник. Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2017. 348 с.
- Педагогічна майстерність: Хрестоматія: навч. посіб. / упоряд. : І.А. Зязюн, Н. Г. Базелевич, Т. Г. Дмитренко та ін. ; за ред. І. А. Зязюна. Київ : СПД Богданова А. М., 2008. 462 с.
- Педагогічний словник / за ред. М. Д. Ярмаченка. Київ : Педагогічна думка, 2001. 516 с.
- Пиньковская Э.А. Серия книг «Спаси и сохрани». Том 1. «Кто ты?». Черкассы : Издатель Чабаненко Ю. А., 2011. 814 с.
- Пиньковская Э.А. Серия книг «Спаси и сохрани». Том 2. «Эгология». Черкассы : Издатель Чабаненко Ю. А., 2012. 438 с. + 3 таблицы.
- Пиньковская Э.А. Серия книг «Спаси и сохрани». Том 3. «Детектор лести». Черкассы : Издатель Чабаненко Ю. А., 2013. 436 с. + 3 таблицы
- Самодиагностика. Сборник тестов: учебное пособие / под общей редакцией Н.Б. Евтуха, Т. В. Черкашиной. Черкассы : Издатель Чабаненко Ю. А., 2010. 240 с.
- Самопізнання і самовдосконалення в схемах, формулах, таблицях: навчально-методичний посібник / за загальною редакцією Е. А. Піньковської, Т. В. Черкашиної. Укладач А. В. Аносова. Черкаси: Видавець Чабаненко Ю. А., 2018. 152 с.
- Сковорода Г.C. Повне зібрання творів: У 2-х т. Київ : Наукова думка, 1973. Т. 1. 531 с.; Т. 2. 574 с.
- Черкашина Т. В. Сучасні педагогічні практики: педагогічна система самопізнання і особистісно-професійного самовдосконалення: навчально-методичний посібник : для педагогічних працівників. Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2019. 162 с.
- Черкашина Т. В. Методика реалізації функції «Рефлексія та професійний саморозвиток» професійного стандарту педагогічних працівників: навчально-методичний посібник для післядипломної освіти педагогічних працівників. – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2020. – 144 с.