ПРО НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК «ЦІННІСНО-СМИСЛОВА СФЕРА СУБ`ЄКТА ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ВИМІРІ ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНОГО САМОВДОСКОНАЛЕННЯ» (ЛЮДМИЛА СЕВЕРИНЧУК)

Вагомий доробок педагогічної наукової літератури з проблем самопізнання та самовдосконалення у галузі освіти у 2022 році доповнив навчально-методичний посібник для післядипломної освіти педагогічних працівників «Ціннісно-смислова сфера суб`єкта педагогічної діяльності у вимірі особистісно-професійного самовдосконалення» автора Тетяни Черкашиної, доктора педагогічних наук, професора кафедри педагогіки, психології і освітнього менеджменту КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради», президента ЧМГО «Ліга культури» (видавець Чабаненко Ю, м. Черкаси).

Поняття «ціннісне ставлення» до будь-кого-чого у зовнішніх комунікаціях в контексті проблеми розглядається як проєкція внутрішньої культури розумно мислячого суб`єкта, здатного до самокерування індивідуальним ресурсом сил, цілеспрямовано самовдосконалюватися за духовною настановою «Все в тобі». Отже, зусилля суб`єкта педагогічної діяльності, особливо у період соціокультурних змін, мають бути спрямовані на формування внутрішньої культури як ціннісного ставлення до себе, оточуючих, довкілля.

Посібник містить програму спецкурсу «Технологія формування ціннісного ставлення суб`єкта педагогічної діяльності до себе, інших, довкілля», навчально-методичне забезпечення якого складено відповідно до вимог наказу Міністерства соціальної політики України від 10.08.2018 № 1143 «Про затвердження професійного стандарту «Вчитель початкових класів загальної середньої освіти», та ґрунтується на матеріалах підручника «Культура взаємин» (авторів Миколи Євтуха, Тетяни Черкашиної), посібника для педагогічних працівників «Сучасні педагогічні практики: педагогічна система самопізнання і особистісно-професійного самовдосконалення» (автора Тетяни Черкашиної).

У посібнику розкриті загальні положення технології ціннісного ставлення суб`єкта педагогічної діяльності до себе, інших, довкілля із застосуванням засобів самопізнання. Розглядаються такі теми як «Культура незгоди», «Здивування та образи», «Уміння перемагати і програвати», «Складові співдружності», «Природа успіху та поразки», «Поняття «друг – ворог» та «ворог – друг». Трансформування образу ворога», «Прощення як моральна категорія», «Повага і невдячність», «Співдружність розуму і почуттів». Описані методика самоаналізу та об`єктивації самооцінки особистісних якостей та професійної діяльності з реалізації освітніх цілей і завдань з використанням таблиці «Почуття»; методика побудови індивідуальної траєкторії ціннісного ставлення до себе та інших з використанням таблиці «Уміння думати логічно, позитивно, мудро»; методика дослідження стану культурного фону суб`єктів педагогічної діяльності в сучасній педагогічній практиці.

Програма запропонованого спецкурсу передбачає формування у суб`єктів педагогічної діяльності таких компетентностей: навички критичності і самокритичності у самооцінці ціннісного ставлення до себе, оточення, закону, праці, довкілля тощо; здатності до самостійного виваженого прийняття рішень та особистої відповідальності за їх реалізацію, вміння проводити цілеспрямований самоаналіз особистісних якостей та результатів професійної діяльності з реалізації освітніх цілей і завдань під час комунікативних подій; вміння обирати головне з другорядного у вирішенні доцільних та сумірних з власними силами педагогічно значущих завдань; вміння слухати співрозмовника, виважено сприймати позицію інших, пробачати образи, спрямовувати особисті зусилля на гуманізацію партнерських взаємин суб`єктів педагогічної діяльності; досягнення більш високого рівня саморозвитку та самовдосконалення, зміцнення вольового, емоційного, ментального імунітету, психічного та фізичного здоров`я.

Посібник відповідає модельній навчальній програмі «Духовність і мораль в житті людини і суспільства» для 5–6 класів закладів загальної середньої освіти (автори Жуковський В. М., Сіданіч І. Л., Грищук Д. Г., Губеня І. І., Лахман Н. М.), рекомендованої Міністерством освіти і науки України (наказ від 12.07.2021 № 795 (у редакції наказу від 09.02.2022 № 143)), та може бути використаний для її реалізації в освітньому процесі.

Підсумовуючи, слід зауважити, що навчально-методичний посібник «Ціннісно-смислова сфера суб`єкта педагогічної діяльності у вимірі особистісно-професійного самовдосконалення» автора Тетяни Черкашиної є актуальним та може бути корисним не лише для педагогічних працівників, а й для кожного, хто спрямовує свої зусилля до системного самопізнання та бажає досягти більш високого рівня особистісно-професійного самовдосконалення, професійного саморозвитку, комунікативної культури, та зміцнити психічне та фізичне здоров`я, вольовий, емоційний та ментальний імунітет.