Під час практико-орієнтованого вебінару “Основи ментальної культури”, який відбувся 21 вересня 2022 року, розглянуто наступні питання:
Людмила Северинчук
КАЗКИ
Глава Емми Піньковської «Казки» з книги «Хто ти?» є цікавою і корисною для усіх, хто намагається зрозуміти сенс життя, знайти відповіді на запитання “Хто я?”, “Для чого я?”, “Що маю зробити у цьому житті?”.
Автор розповідає казку про Царство знань, у якому все знаєш, все розумієш, все вдається. Головний герой «лежить на печі», нічого не робить – образ ментальної ліні (знайомий стан!). Але як тільки береться до справи, одразу ж у нього все вдається, він долає всі труднощі, досягає усього, чого забажав. Мрія!
Чи можна реалізувати цю мрію в житті? Чому так багато інформації є навколо, «бери скільки хочеш!», а відповіді на головні питання не знаходяться (чи знаходяться лише в теорії, але не вдається їх усвідомити і застосувати)?
Автор попереджає, що у Царстві знань є свої закони і правила. І одне з таких правил – взяти стільки, скільки можеш використати на Благо для будь-якої Доброї справи (с. 424).
Як визначити цю міру? Дуже важливо, які маєш наміри, мотивацію, масштаб мислення, коли хочеш отримати знання.
Якщо береш знання лише для себе, потрібно брати стільки, – акцентує автор, – щоб у подальшому не обтяжувати оточуючих (ні своїми сльозами, ні хворобами, ні турботою про себе) (с. 424-425) – тобто перейти від масштабу мислення «я» до «я і вони», «вони і я».
Далі, навчившись допомагати не тільки собі, а й іншим, – нова вершина – потрібно проаналізувати, скільком людям можеш робити добро постійно (захищати, працювати для їх блага, і надзвичайно високий щабель – жертвувати усім, що маєш – масштаб мислення «вони і я», «ми») (с. 425).
Які ризики при цьому потрібно враховувати, ми вже знаємо з попередніх творів автора: не розвивати у ближнього «халяву» своєю «добренькістю».
Таким чином, казка, яку оповідає автор, допомагає усвідомити свої наміри, помисли, мотивацію для отримання знань; оцінити ступінь міри та доцільності в їх отриманні; проаналізувати й відкоригувати свій масштаб у думках, словах, діях; направити отримані знання на використання для благих справ. У цілому главу Емми Піньковської «Казки» можна розглядати і використовувати в повсякденному житті як керівництво (інструкцію) з гігієни отримання знань, яка є невід`ємною частиною ментальної культури особистості.
Література
- Євтух М. Б. Культура взаємин: підручник. – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю.А., 2012. – 340 с.
- Євтух М. Б, Піньковська Е. А., Черкашина Т. В. Методики особистісно-професійного самовдосконалення суб’єкта педагогічної діяльності на основі самопізнання : навчально-методичний посібник . – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2016. – 404 с.
- Піньковська Е. А. Духовне материнство – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю.А., 2013.– 200 с.
- Піньковська Е. А. Спаси і сохрани: в 3-х т. Том 1: «Хто ти?». – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю.А., 2011. – 814 с.
- Піньковська Е. А. Спаси і сохрани: в 3-х т. Том 2: «Егологія». – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2012. – 438 с.
- Піньковська Е. А. Спаси і сохрани: в 3-х т. Том 3: «Детектор лестощів». – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю.А., 2013. – 436 с.
- Самодіагностика. Збірник тестів: навчальний посібник / під загальною редакцією М. Б. Євтуха, Т. В. Черкашиної. – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2010.– 240 с.
- Самопізнання і самовдосконалення в схемах, формулах, таблицях : навчально-методичний посібник / під загальною редакцією Е. А. Піньковської, Т. В. Черкашиної. – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2018. – 152 с.
- Северинчук Л. А. Культура родинних взаємин : навчально-методичний посібник для педагогічних працівників. – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2015. – 118 с.
- Ціннісно-смислова сфера суб’єкта педагогічної діяльності у вимірі особистісно-професійного самовдосконалення : навчально-методичний посібник для післядипломної освіти педагогічних працівників. – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2022. – 254 с.
- Черкашина Т. В. Культура взаємин у сучасній педагогічній практиці : навчально-методичний посібник для педагогічних працівників / Т. В. Черкашина. – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2014. – 136 с.
- Черкашина Т. В. Теоретичні і методичні основи професійного самовдосконалення викладача як суб’єкта педагогічної діяльності : [монографія]. – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2014. – 444 с.