Розглянемо методики порівняльного самоаналізу сформованості ментальної культури суб’єкта педагогічної діяльності з використанням таблиці «Леонардо»
Надамо визначення ключового поняття. Ментальна культура розглядається як інтегративний продукт самопізнавальної діяльності уміщує культуру пам’яті, бажань, емоцій, почуттів, думок; виражається культурою згоди, культурою незгоди суб’єктів педагогічного партнерства у повсякденних комунікаціях
Технологія передбачає вирішення актуального практичного завдання з удосконалення активізованих до трансформації якостей в структурі ІРС суб’єкта педагогічної діяльності, зміцненню вольового, емоційного, ментального імунітету внаслідок системного самоспостереження, самоконтролю, самоаналізу, трансформації на рівні бажань, емоцій, думок, пам’яті, феноменального зростання самосвідомості на основі акмеологічного, аксіологічного, системного, цілісного, компетентнісного підходів з використанням діагностичної таблиці «Леонардо».
У якості вмотивованого цілепокладання приймемо промовистий вислів Блеза Паскаля «Велич людини тим і значна, що вона (людина) усвідомлює свою нікчемність»
Мета технології порівняльного самоаналізу сформованості ментальної культури за діагностичною таблицею «Леонардо» полягає у виявленні активізованих до трансформації якостей в структурі ІРС (пам’яті, бажаннях, емоціях, думках) з подальшим поступально-поступовим перетворенням їх у ціннісно-орієнтований ресурс чеснот у повсякденних педагогічних комунікаціях.
Основним структурно-змістовним елементом таблиці є сходинка, яка відображає певну якість (істотну визначеність), має взаємообумовлені безпосередні (або опосередковані) логічні взаємозв’язки з усіма (без виключення) компонентами, представленими в таблиці. За енергоємністю, у їх якісному виразі, сходинки можна класифікувати на позитивні, що несуть енергію творення (порядок), і негативні, наповнені енергією руйнування (хаос). Певний зміст сходинок (властивостей, що визначають її якість) буде або підсилювати енергію творчої самореалізації, або послаблювати її, вказуючи на зростання або зниження потенційних можливостей суб’єкта педагогічної діяльності. Кожна сходинка вміщує сім приступців, які за якісною наповнюваністю співвідносяться зі структурно-змістовими компонентами вертикалі стандартного рівня (від негативних проявів до позитивних), відтворюючи динаміку позитивних самозмін. Приступець, в свою чергу, буде складатися з більш дрібних сходинок, які виявляють ознаки істотних властивостей структурно-змістовних елементів стандартного рівня. Структурно таблиця «Леонардо» містить: – 5 стандартних рівнів, що дає змогу провести порівняльний самоаналіз сформованості вольового імунітету, сили розуму;- 319 сходинок, що дає змогу провести порівняльний самоаналіз сформованості вольового та емоційного імунітету, сформованості сили волі- 2233 приступців, що дає змогу провести порівняльний самоаналіз сформованості вольового, емоційного, ментального імунітету, сформованості сили духу Кожна з семи сходинок у будь-якій вертикалі, будь-якого стандартного рівня має специфічну функціональну характеристику: перша сходинка містить в собі прояви сумніву, друга сходинка – прояви страху, третя – гордощів, четверта – страждання, п’ята – несе в собі знання про себе, шоста – вміння бачити себе, сьома – незадоволеність досягнутим, входження в період якісних змін. Підкреслимо, що кожна горизонталь з семи представлених у стандартному рівні (або сам стандартний рівень з першого по п’ятий) за аналогією з наведеними сходинками буде також вміщати істотні ознаки зазначеного числового порядку (перша горизонталь буде містити прояви сумнівів, друга – страху, третя – гордощів, четверта – страждання, п’ята – нові знання про себе, шоста – вміння неупереджено бачити себе, сьома – незадоволеність досягнутим). Сходинки, що складають вертикалі у напрямку знизу вгору в діагностичному полі таблиці «Леонардо», відображають ступенево-поступовий перехід в нову якість за висхідним принципом: від негативу до позитиву, від нижчих до вищих проявів. Числове позначення вертикалей (1-11) проводиться зліва-направо. Горизонталі таблиці об’єднують ряд узгоджених між собою сходинок (якостей), характеризують істотні взаємозв’язки між ними та відображають специфіку поступово-поступальних трансформацій. Зі зміною якісної характеристики будь-якого структурно-змістовного компонента (сходинки, приступця) в ступенево-поступовому русі вздовж горизонталі стандартного рівня таблиці принципово змінюється його функціональна характеристика. Кількісний склад структурно-змістовних компонентів діагностичного поля таблиці «Леонардо» вміщує 11 вертикалей, кожна з яких складається з 29 сходинок (203 приступця); 29 горизонталей, які об’єднують в собі властивості 11 характерних ступенево-поступально змінюваних якостей. У діагностичному (функціональному) полі таблиці «Леонардо» виділено ряд структурно-змістовних утворень: – стандартний рівень, сформований з семи характерних, послідовно змінюваних горизонталей, відображає рівень розвитку самосвідомості (низький, середній, високий) суб’єкта самопізнання; – функціональний блок, утворений трьома, послідовними горизонталями у діагностичному полі таблиці, зумовлює проведення системного самоаналізу в структурі ІРС суб’єкта самопізнання, спрямованого до свідомого самовдосконалення; – функціональний рівень, який об’єднує два суміжних стандартних рівня в параметрах п’ятої, шостої, сьомої горизонталі попереднього стандартного рівня та першої, другої, третьої, четвертої горизонталі наступного стандартного рівня, сприяє проведенню уніфікованого перетворення, активізованих до трансформації якостей в структурі ІРС суб’єкта самопізнання; відображає змінюваність якісних показників, нестійкість їх взаємозв’язків, властивих перехідним процесам. – діагностичне (функціональне) поле або порізнена його частина, включає три і більше стандартних рівня, слугує в якості інтегративної характеристики активізованих до трансформації якостей ІРС суб’єкта самопізнання, розбудови індивідуальної траєкторії з подальшого підвищення рівня ментальної культури засобами порівняльного самоаналізу. Структурно-змістовні компоненти діагностичного поля таблиці «Леонардо» співвідносяться з видозмінюваними проявами чеснот і вад, представлених в числовому виразі у вигляді 319 сходинок (319 якостей). Чисельність проявів відповідних приступців і сходів у приступцях має вираз нескінченних варіацій, в залежності від рівня ментальної працездатності суб’єкта самопізнання (як низького, середнього, високого). Діагностичне (функціональне) поле таблиці «Леонардо» умовно розділене на п’ять стандартних рівнів, які відповідають динаміці якісних трансформацій самосвідомості суб’єкта самопізнання від низького рівня (I, II рівні), середнього (III, IV рівні) до високого (V рівень). Слід акцентувати на перехідних (п’ятій, шостій, сьомій) горизонталях II, III, IV рівнів, що створюють специфічне структурно-змістовне утворення, яке позиціонується як функціональний рівень з усвідомлення себе та навколишньої дійсності. Стандартні рівні, структурно-змістовні елементи яких мають типову істотну визначеність функціональної характеристики (за вище поданою диференціацією), класифікуються у такому висхідному порядку: – третій стандартний рівень визначається як низький, співвідноситься з якостями розумно мислячого суб’єкта, ментально працьовитого, що проявляє стійкість вольового імунітету у будь-яких комунікаціях; – четвертий стандартний рівень визначається як середній, відповідає якостям розумно мислячого суб’єкта, ментально працелюбного, що проявляє стійкість вольового та емоційного імунітету у буденні; – п’ятий стандартний рівень визначається як високий, відповідає якостям розумно мислячого суб’єкта, ментальну самостійного, що проявляє стійкість вольового, емоційного, ментального імунітету у будь-яких подіях, ситуаціях, контактах.
Структурно-змістовні елементи першого і другого рівнів виходять за межі проведеної диференціації внаслідок вкрай негативних проявів, які суперечать здоровому глузду і загальноприйнятим нормам моралі, зокрема сходинки другого рівня відповідають ознакам егоїстично-демагогічної свідомості; сходинки першого рівня характеризують свідомість егоцентриста, дії якого ведуть до нерозсудливості, аморальності, бездуховності, перманентних конфліктів, внаслідок несприйняття думки, судження інших.
Динаміку позитивних перетворень досліджуваних якостей найбільш повно відображають сім сходинок, які входять до складу кожного стандартного рівня і утворюють специфічні вертикалі. За аналогією з горизонталями в стандартних рівнях, сходинки також диференціюються за низькою (1, 2, 3), середньою (3, 4, 5), високою (5, 6, 7) ознаками, при цьому кожна остання сходинка попереднього умовного поділу стає першою в наступному умовному поділі.
Залежно від виконуваних функцій сходинки поділяються на опорні (відповідають якості, активізованої до трансформації) і суміжні, розміщені по обидві сторони від опорної. Суміжні сходинки мають властивість адекватної зміни своїх параметрів внаслідок якісних перетворень, що відбуваються в опорній сходинці (приступці, сходинці в приступцях).
Кожен з п’яти стандартних рівнів таблиці «Леонардо» має по дві особливо виділені сходинки, які відповідають формату двосторонньої дії «вхід-вихід», характеризують нестійкий стан ІРС суб’єкта самопізнання, зазначають можливість «сповзання» якісних показників горизонталі (рівня) за межі більш низьких проявів в бажаннях, емоціях, почуттях, думках, пам’яті.
Акцентуємо, що диференціація структурно-змістовних компонентів за вертикалями зазначає сукупність якостей, здатних до висхідного ступенево-поступового перетворення, за рухом знизу вгору в діагностичному полі таблиці «Леонардо».
Перша вертикаль таблиці, в її якісному виразі, відображає динаміку трансформації енергії немиролюбності з ступенево-поступовим переходом від вкрай негативних проявів у вигляді ненависті до найвищих духовних надбань – співстраждання і любові. Означені якісні перетворення (за траєкторією руху від першої сходинки першого рівня до шостої, сьомої сходинок п’ятого рівня діагностичного поля таблиці) дозволяють сповнити ІРС чеснотами, притаманними розумно мислячому суб’єкту самопізнання.
Друга-восьма вертикалі таблиці, синтезуючи енергію пристрасті в ступенево-поступовій динаміці перетворення її проявів (образливості, жадібності, заздрощів, ревнощів, підозрілості, марнославства), виступають своєрідним навігатором в досягненні унікального стану віри, самовідданості, благородства, гармонії, надбанні нетлінних цінностей, збережених історичною пам’яттю еволюції людства (сьомі сходинки п’ятого рівня).
Дев’ята-одинадцята вертикалі несуть в собі енергію свідомої діяльності у практичному докладанні особистих сил. Зазначимо, що дев’ята вертикаль відображає ступенево-поступову здатність до універсального перетворення власного невігластва, збагачення повноцінними знаннями про себе, цілеспрямованого застосування їх в повсякденну практику (перша сходинка першого рівня – сьома сходинка п’ятого рівня дев’ятої вертикалі). Оволодіння унікальним вмінням трансформації неповноцінного бачення своєї внутрішньої суті, розвиток ясного бачення власних недоліків і переваг дають змогу сприйняти себе таким, який є в дійсності, без прикрас і применшення особистих досягнень (сходинки десятої вертикалі). Подолання розгубленості, засмучення, незадоволеності від власної недосконалості, об’єктивація самооцінки внаслідок конструктивної самокритики, глибинне каяття, сприяє усвідомленому входженню в період особистих якісних змін, спрямуванню до подальшого особистісно-професійного самовдосконалення (сходинки одинадцятої вертикалі).
Теоретико-практичні засади самопізнання та самовдосконалення, адаптовані до сучасності викладені у філософських працях Емми Піньковської, письменниці, лікаря вищої категорії, громадського діяча, зокрема у тритомнику за загальною назвою «Спаси і збережи» (том 1. «Хто ти?», том 2. «Егологія», том 3 «Детектор лестощів»), Духовне материнство та ще понад сорок авторських різножанрових праць духовно-морального спрямування. Таблиця «Леонардо» представлена у томі 2 та 3 книги «Спаси і збережи», навчально-методичному посібнику «Методики особистісно-професійного самлвдосконалення суб’єкта педагогічної діяльності засобами самопізнання» (авторів Євтух М. Б., Піньковськ Е. А, Черкашиина Т.В.), підручнику «Педагогічна система самопізнання і особистісно-професійного самовдосконалення» (авторів Черкашиина Т.В., Євтух М. Б.), навчально-методичному посібнику «Самопізнання та самовдосконалення в схемах, формулах, таблицях» (За загальною редакцією Е.А. Піньковської, Т.В. Черкашиної), навчально-методичний посібник для педагогічних працівників Сучасні педагогічні практики: педагогічна система самопізнання і особистісно-професійного самовдосконалення (автор Черкашина Т. В.).