Про такт і самовладання. За книгою Емми Піньковської “Хто ти?” (Дмитро Валяєв)

У главі «Про такт і самовладання» з книги «Хто ти?» Емми Піньковської охарактеризовані критерії духовно-моральної культури людини: почуття міри, такт (у бажаннях) і самовладання (в емоціях).

Такт – це почуття міри, яке створює вміння вести себе пристойно, гідно (с. 589). Чим більше розвинене почуття міри, тим менше жорстокості та непримиренності, і водночас тим більше любові, співчуття, поваги, доброти проявляє людина до оточуючих (с. 590).

Самовладання – здатність володіти собою, витримка, холоднокровність (с. 590).

«Самовладання освіченої людини полягає в її вмінні будувати зовнішні взаємовідносини з людьми.

Самовладання людини мудрої проявляється в умінні змінити війну на мир.

Самовладання людини люблячої творить енергію радості і дарує щастя спокою і гармонії всім, хто поруч» – пише Емма Піньковська (с. 591).

Таким чином, у сукупності такт і самовладання розвивають вміння людини думати від добра, враховувати, як впливають її думки, слова та дії на оточуючих, формують вміння прощати того, хто її образив, зберігати мир всередині і ззовні.

Аналізуючи свій рівень почуття міри та самовладання, можу відзначити, що останні пів року бачу в собі вже більше обачливості у бажаннях та стриманості в емоціях. Вчусь жити в терпінні і дисципліні. Ці якості укріплюють такт і самовладання. Наприклад,  під час розмови з дружиною, коли їй потрібна підтримка, мені вдається вже 70 % часу слухати і 30 % говорити самому. А раніше, півтора року тому, мене вистачало на  15 хвилин слухання, а далі – роздратування, самовиправдання, що я втомився на роботі. Щодо дисципліни – взяв забов’язання на новий навчальний рік читати вранці кожний день по одній главі з книги. «Треба» читати перейшло в «хочу» за останні 3 місяці з 40 % до 70 %.

Серед якостей, які мені не подобаються в собі, і які б хотів змінити на краще – що я дозволяю собі перебивати в розмові людину. Хочу навчитися вислухати до кінця, якщо це доцільно, з повагою і чуйністю. Крім того, мені не подобається, що я очікую у комунікаціях на похвалу. Хочу навчитися менше чекати вдячності, а бути скромнішим, вміти радіти за людину, якщо був їй корисним, розділяти успіх з усіма причетними до нього.

Література

  1. Піньковська Е. А. Спаси і сохрани: в 3-х т. Том 1: «Хто ти?». – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю.А., 2011. – 814 с.
  2. Ціннісно-смислова сфера суб’єкта педагогічної діяльності у вимірі особистісно-професійного самовдосконалення  : навчально-методичний посібник для післядипломної освіти педагогічних працівників. – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2022. – 254 с.