У главі «Про такт і самовладання» з книги «Хто ти?» Емми Піньковської охарактеризовані критерії духовно-моральної культури людини: почуття міри, такт (у бажаннях) і самовладання (в емоціях).
Такт – це почуття міри, яке створює вміння вести себе пристойно, гідно (с. 589). Чим більше розвинене почуття міри, тим менше жорстокості та непримиренності, і водночас тим більше любові, співчуття, поваги, доброти проявляє людина до оточуючих (с. 590).
Самовладання – здатність володіти собою, витримка, холоднокровність (с. 590).
«Самовладання освіченої людини полягає в її вмінні будувати зовнішні взаємовідносини з людьми.
Самовладання людини мудрої проявляється в умінні змінити війну на мир.
Самовладання людини люблячої творить енергію радості і дарує щастя спокою і гармонії всім, хто поруч» – пише Емма Піньковська (с. 591).
Таким чином, у сукупності такт і самовладання розвивають вміння людини думати від добра, враховувати, як впливають її думки, слова та дії на оточуючих, формують вміння прощати того, хто її образив, зберігати мир всередині і ззовні.
Аналізуючи свій рівень почуття міри та самовладання, можу відзначити, що останні пів року бачу в собі вже більше обачливості у бажаннях та стриманості в емоціях. Вчусь жити в терпінні і дисципліні. Ці якості укріплюють такт і самовладання. Наприклад, під час розмови з дружиною, коли їй потрібна підтримка, мені вдається вже 70 % часу слухати і 30 % говорити самому. А раніше, півтора року тому, мене вистачало на 15 хвилин слухання, а далі – роздратування, самовиправдання, що я втомився на роботі. Щодо дисципліни – взяв забов’язання на новий навчальний рік читати вранці кожний день по одній главі з книги. «Треба» читати перейшло в «хочу» за останні 3 місяці з 40 % до 70 %.
Серед якостей, які мені не подобаються в собі, і які б хотів змінити на краще – що я дозволяю собі перебивати в розмові людину. Хочу навчитися вислухати до кінця, якщо це доцільно, з повагою і чуйністю. Крім того, мені не подобається, що я очікую у комунікаціях на похвалу. Хочу навчитися менше чекати вдячності, а бути скромнішим, вміти радіти за людину, якщо був їй корисним, розділяти успіх з усіма причетними до нього.
Література
- Піньковська Е. А. Спаси і сохрани: в 3-х т. Том 1: «Хто ти?». – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю.А., 2011. – 814 с.
- Ціннісно-смислова сфера суб’єкта педагогічної діяльності у вимірі особистісно-професійного самовдосконалення : навчально-методичний посібник для післядипломної освіти педагогічних працівників. – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2022. – 254 с.