КЕЙС НАВЧАННЯ 2
Педагогічне спілкування з учнями на тему «Правдивість як спосіб мислення»
Не шукай правди в інших, коли її в тебе немає
Українське прислів’я
Мета – формування свідомого ставлення учнів до психолого-педагогічних категорій правдивість, відповідальність, повага, довіра.
Завдання – активізація учнів до відвертого діалогу з проблем моралі у міжособистісній взаємодії.
План проведення:
- Вступне слово вчителя.
- Стислі доповіді учнів (у вигляді анотацій) до оповідань Ії Сапіної «Не збреши», «Повагою на повагу» (прочитати оповідання на занятті, або ж попередньо запропонувати учням прочитати самостійно).
- Обговорення морально-етичних проблем міжособистісної взаємодії в родині, в соціально однорідній групі, в колективі на базі оповідань Ії Сапіної «Не збреши», «Повагою на повагу».
- Загальні висновки
- Додатки
Тези з оповідання Ії Сапіної «Не збреши»
- Бути правдивим, означає бути безстрашним.
- Неправдивість – привілей боягузів та ледарів, які ревнують і заздрять.
- Найсильніші ліки у випадку інфікування душі дитини енергіями брехні, агресивності та невдячності – потрясіння совісті довірою, любов’ю та повагою.
- Небажання відшукувати у собі причини своїх проблем – ознака безвідповідальності та духовної незрілості.
- Помірковані бажання, благородні емоції та красиві думки освітлюють ауру людини і очищують простір всередині та навкруги її.
- Не роби того, що сприймаєш як зло, не кажи того, що відносиш до неправди.
- Найбільша перемога у свідомості людини – побачити свою недосконалість, витягти її на поверхню, не злякатися, не розгубитися, не відступити, а зменшити до такої міри, щоб окрім неї ніхто її не помітив.
Запитання для обговорення оповідання Ії Сапіної «Не збреши»
- Чи усвідомлюєте шкоду або користь у міжособистісних стосунках, коли співрозмовники кажуть неправду?
- Чи намагаєтесь у спілкуванні із близькими, друзями казати тільки правду? Чи вимагаєте правди від них ?
- На ваш погляд, чому дівчинка сказала неправду? Охарактеризуйте її емоційно-чуттєвий стан.
- Чому оточуючі у певних ситуаціях вірять, і навіть, у випадках відвертої неправдивості (наприклад, вчителька у першому випадку і мама у другому – повірили дівчинці)?
- Які душевні чесноти спонукали дівчинку переживати через свою неправдивість? Чи відчували Ви подібні емоційні потрясіння?
- Що найбільше її вразило? Чи може потрясіння змінити образ мислення людини?
- Що відчула героїня оповідання, коли згадала всі випадки своєї неправдивості? Чи застосовуєте ви методи трансформування негативних проявів у позитив?
- У нашому повсякденному житті трапляються різні перешкоди. Хто у цьому винний? Що робити?
- Чи погоджуєтеся, що причини наших негараздів – в нас самих? Поясніть чому?
- Що таке відповідальність, на вашу думку?
- Як ви вважаєте, для чого людині потрібна правдивість із самою собою? Вам знайомі приклади самообману?
- Чи багатьом людям зі свого оточення можете повністю довіритися, зважаючи на їх правдивість?
- Чи намагалися критично визначити свої власні недоліки та чесноти? Чи це легко вдається? Чи знайшли в собі недоліки?
- Чи вважаєте необхідним для себе опанувати вміння бути правдивим?
Тези до оповідання Ії Сапіної «Повагою на повагу»:
- Щира віра в чесноти будь-якої людини допомагає змінити стосунки із нею.
- Життя – найкращий вихователь.
- Кожна людина заслуговує на повагу.
- Немає абсолютно поганих людей.
- Віра, переконаність, мужність, любов до людей здатні творити дива.
Запитання для обговорення оповідання Ії Сапіної «Повагою на повагу»
- Які принципи ставлення до людей можна виокремити у головних героїв? У чому полягає різниця?
- Чи вбачаєте ви власну провину героїв у тих випадках, що з ними трапилися? Поясніть причинно-наслідковий зв’язок між думками та діями.
- Які позитивні якості героїні спонукали до розв’язання напруженої ситуації (швидкість, сміливість, доброта)?
- Чи здивувала вас відвертість героїні у взаємодії з грабіжниками? Чим це можна пояснити? Чи можливо застосування таких механізмів міжособистісного спілкування у наш час? Обґрунтуйте.
- Чи згодні ви, що в кожній людині є позитивні риси, які можна активізувати у напружених чи конфліктних ситуаціях?
- Що спонукало грабіжників до зміни власних намірів? Чи знайомі Вам такі випадки?
- Яка реакція на сміливі дії головної героїні була у інших? Згадайте, до чого призвів цей випадок? Чому припинилися пограбування?
- Яка, на Ваш погляд, негативна якість найбільш гальмує прояв довіри до людини? (страх)
Підсумкові узагальнюючі запитання:
- Сформулюйте своє ставлення до подій, що описані в оповіданнях за схемою: що викликало потрясіння, що здивувало, що спонукало до роздумів та свідомого аналізу подій і вчинків, що стимулювало до подолання в собі недоліків.
- Які позитивні риси характеру виявились спільними у героїв розглянутих оповідань? (відсутність страху, правдивість, віра у найкраще в людях)
- Надайте оцінку вчинків героїв, порівняйте з власними діями в аналогічних ситуаціях.
- Спираючись на набуті знання та особистий досвід, зробіть висновок: як би ви вчинили в подібній ситуації.
- Чи знайшли для себе повчальні приклади?
- Ви б порадили цю книгу друзям?
Навчально-методичне забезпечення:
Євтух М. Б. Культура взаємин / М. Б. Євтух, Т. В Черкашина : підручник. – 3-тє вид., переробл. і доп. – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2012. – 340 с.
- Евтух Н. Б, Пиньковская Э. А., Черкашина Т. В. Методики личностно-профессионального самосовершенствования субъекта педагогической деятельности на основе самопознания : учебно-методическое пособие / Н. Б. Євтух, Э. А. Пиньковская, Т. В. Черкашина. – Черкассы : Издатель Чабаненко Ю. А., 2016. – 406 с.
- Пиньковская Э. А. Спаси и сохрани: в 3-х т. Том 1: «Кто ты?» / Э. А. Пиньковская. – Черкассы : Издатель Чабаненко Ю. А., 2011. – 814 с.
- Пиньковская Э. А. Спаси и сохрани: в 3-х т. Том 2: «Эгология» / Э. А. Пиньковская. – Черкассы : Издатель Чабаненко Ю. А., 2012. – 438 с. + 3 таблицы.
- Пиньковская Э. А. Спаси и сохрани: в 3-х т. Том 3: «Детектор лести» / Э. А. Пиньковская. – Черкассы : Издатель Чабаненко Ю. А., 2013. – 438 с. + 3 таблицы.
- Сапина И. Потрясение / И. Сапина. – Черкассы : Издатель Чабаненко Ю. А., 2014. – 410 с.
- Черкашина Т. В. Круглий стіл як форма педагогічної співпраці в умовах сучасного освітнього середовища : методичний посібник для педагогічних працівників / Т. В. Черкашина. – Черкассы : Видавець Чабаненко Ю. А., 2014. – 68 с.