ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ МЕНТАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ ЗА ДІАГНОСТИЧНОЮ ТАБЛИЦЕЮ «ЛЕОНАРДО». ЧАСТИНА 2. ЕТАПИ, ПРОЦЕДУРИ ПОРІВНЯЛЬНОГО САМОАНАЛІЗУ ЗА ДІАГНОСТИЧНОЮ ТАБЛИЦЕЮ «ЛЕОНАРДО» (ТЕТЯНА ЧЕРКАШИНА)

 

 

 

 

Розглянемо етапи і процедури порівняльного самоаналізу сформованості ментальної культури суб’єкта педагогічної діяльності за таблицею «Леонардо» та інтегративні рівневі характеристики діагностичної таблиці «Леонардо»

      Технологія передбачає вирішення актуального практичного завдання з удосконалення активізованих до трансформації якостей в структурі ІРС суб’єкта педагогічної діяльності, зміцненню вольового, емоційного, ментального імунітету внаслідок системного самоспостереження, самоконтролю, самоаналізу, трансформації на рівні бажань, емоцій, думок, пам’яті, феноменального зростання самосвідомості на основі акмеологічного, аксіологічного, системного, цілісного, компетентнісного підходів з використанням діагностичної таблиці «Леонардо».

         У якості вмотивованого цілепокладання приймемо промовистий вислів Блеза Паскаля «Про моральні якості людини потрібно судити не за окремими її зусиллями, а за її повсякденним життям»

          Опанування технологією порівняльного самоаналізу ІРС з використанням таблиці «Леонардо» передбачає дотримання простих та зрозумілих правил:

  1. Добровільна участь в свідомому дослідженні ІРС;
  2. Вивчення можливостей діагностичної таблиці «Леонардо» з проведення порівняльного самоаналізу ІРС;
  3. Доцільне формулювання мети і завдань поточного дослідження ІРС;
  4. Сумірний за особистими силами вибір методів, технік самоаналізу в параметрах діагностичної таблиці «Леонардо»;
  5. Зосередженість на об’єкті дослідження на всіх етапах самоаналізу ІРС;
  6. Системність у проведенні порівняльного самоаналізу ІРС, з подальшою трансформацією виявлених негативних якостей відповідно до структурно-змістових компонентів (сходинок) таблиці «Леонардо»;
  7. Складання індивідуальної траєкторії особистісно-професійного самовдосконалення з використанням ментально-часових характеристик

     Підкреслимо, що діагностичне поле таблиці «Леонардо» відповідає плану вираження (має інструмент розмежування «добра» і «зла», знання і неуцтва, працелюбності і пристрасті,  активності і бездіяльності) та плану змісту (містить якості, властивості, ознаки), складається, як зазначалося вище, з структурно-змістових компонентів у формі вертикалей і горизонталей, які несуть в собі смислове навантаження про якісні показники ІРС.

        Нагадаємо, що основним структурно-змістовним елементом діагностичної таблиці «Леонардо є сходинка, яка відповідає певній якості. У таблиці налічується 319 таких сходинок-якостей.

         Зазначимо, що внутрішня готовність до подальшого особистісно-професійного самовдосконалення у більшій мірі залежить від рівня сформованості ментальної культури суб’єкта педагогічної діяльності, його особистої межі між «добром» і «злом», наближення її до норми культурного фону за соціокультурними запитами сучасності. Нагадаємо, що показниками норми культурного фону (її нижньої межі) слугують: відсутність залежності від наркотичних речовин (в тому числі, сильнодіючих лікарських препаратів); відсутність бажання до вживання алкоголю; відсутність звички до куріння; відсутність в лексиконі нецензурних слів; проявлений читацький інтерес до художньої, професійної, філософської літератури та Святого Писання [9].

        Відповідність зазначеним нормам є необхідною умовою для свідомого подальшого особистісно-професійного самовдосконалення, є свідченням розвиненої сили розуму та волі, достатнього рівня знань про себе, здатності до самоконтролю, наявності в структурно-змістових складниках ІРС понад 51% енергії миролюбності, правдивості, відповідальності та вдячності.

      Відповідно до закону свободи вибору суб’єкт самопізнання здатний самостійно обрати сумірну за силами, здібностями, нахилами технологічний інструмент порівняльного самоаналізу. Свідоме прийняте рішення з зазначеного вибору сприятиме розвитку тих якостей, умінь та навичок, які максимально розкриють особисті можливості з самокерування ІРС, зокрема подолання сумнівів стосовно особистих здібностей, страхів перед власною недосконалістю, марнославства внаслідок отриманих результатів, розчарування від нереалізованих бажань.

         Етапи і процедури порівняльного самоаналізу сформованості ментальної культури за таблицею «Леонардо» представляються в такому порядку:

             – етап первинного самоаналізу і трансформації особистісно-професійних якостей в параметрах ступенево-поступового руху за вертикалями діагностичного поля таблиці (рух знизу вгору східцями будь-якої вертикалі діагностичного поля);

         – етап регламентованого самоаналізу і трансформації особистісно-професійних якостей в параметрах поступово-поступального руху по горизонталях стандартних рівнів діагностичного поля таблиці (руху зліва направо східцями горизонталі);

          – етап упорядкованого самоаналізу і трансформації в параметрах трьох суміжних горизонталей в межах функціонального блоку таблиці (рух східцями, приступцями трьох суміжних горизонталей);

            – етап системного самоаналізу і трансформації особистісно-професійних якостей в параметрах вертикалей і горизонталей стандартного рівня діагностичного поля таблиці (ступенево-поступовий рух східцями, приступцями стандартного рівня);

      – етап уніфікованого самоаналізу і трансформації особистісно-професійних якостей в параметрах семи суміжних горизонталей функціонального рівня в діагностичному полі таблиці (рух східцями, приступцями, сходами в приступцях в межах семи суміжних горизонталей двох стандартних рівнів);

        – етап універсального самоаналізу і трансформації особистісно-професійних якостей в параметрах однотипних горизонталей функціональних блоків діагностичного поля таблиці (рух по сходинках, приступцях, сходах в приступцях тощо однотипних горизонталей, об’єднаних у функціональні блоки другого, третього, четвертого, п’ятого стандартного рівнів);

             – етап унікального самоаналізу і трансформації особистісно-професійних якостей в параметрах однотипних структурно-змістовних елементів в межах всього діагностичного поля таблиці (рух східцями, приступцями, сходами в приступцях тощо у стандартних рівнях поля таблиці).Динамічний перехід до опанування наступним етапом порівняльного самоаналізу засвідчує поступове зростання самосвідомості як ознаки підвищення рівня ментальної культури

     Надамо інтегративну характеристику кожного, умовно позначеного розмежування.

    Структурне утворення (умовно назвемо його першим функціональним рівнем), що містить компоненти п’ятої-сьомої горизонталей другого рівня та першої-четвертої горизонталей третього рівня відповідає низькому рівню сформованості ментальної культури у форматі мислення «я», відображає здатність до осмислення категорій «добра» і «зла» стосовно особистої межі в параметрах норми культурного фону.

        Характерними проявами першого функціонального рівня виступають егоїстичні бажання, немиролюбні емоції, невдячні почуття, неправдиві думки, лестощі в словах і хитрість у вчинках (п’ята-сьома горизонталі другого рівня), внаслідок чого, в силу завищеної або заниженої самооцінки, складається хибне уявлення аналізованих комунікативних подій і особистої ролі в них. Ступенево-поступове трансформування означених негативних проявів на етапі первинного самоаналізу (у перехідних процесах в сходинці, приступці, сходинці в приступцях) сприяє досягненню нової якості мислення в форматі «я і вони»: марнолюбне бажання бути кращим, першим, головним у всьому, завжди і всюди поступається прагненню бути гідним тих починань, що авансує життя (шоста вертикаль третього рівня).             Умовно виділені межі (з п’ятої горизонталі третього рівня по четверту горизонталь четвертого) утворюють другий функціональний рівень, структурно-змістові складники якого сприяють відновленню втрачених ціннісних орієнтирів, духовно-моральних пріоритетів. Інтегративна характеристика другого функціонального рівня відповідає середньому рівню сформованості ментальної культури,  реалізується самоконтролем і самокеруванням бажаннями з метою морального оздоровлення душі, формування миролюбних спонукань, емоцій, почуттів

       Якісні зміни на етапі упорядкованого самоаналізу, внаслідок цілеспрямованого самоконтролю та свідомого самообмеження в бажаннях (сьома горизонталь третього рівня), сприяють зміцненню вольового імунітету. Доцільний за змістом спонукальний мотив як результат ефективної трансформації (перехід кількісного показника розумно-душевних трудовитрат в якість ментальної працездатності) характеризуватиметься ментальною працьовитістю та наполегливістю в будь-якому напрямку докладанні особистих сил.

  Оволодіння системним самоаналізом неповноцінних якостей створює умови з подальшої активізації трансформаційних процесів у структурі ІРС, накопичення чеснот, переходу в наступний рівень сформованості ментальної культури в форматі мислення «я + вони» (п’ята горизонталь четвертого рівня).

   За аналогією з попередніми структурними утвореннями, третій функціональний рівень (п’ята-сьома горизонталі четвертого і перша-четверта горизонталі п’ятого рівня) включає в себе структурно-змістовні компоненти семи послідовних, пов’язаних один з одним, горизонталей і забезпечує перехід в високий рівень сформованості ментальної культури, свідомого особистісно-професійного саморозвитку та самовдосконалення педагога.

   Специфічні особистісно-професійні досягнення зазначеного етапу, у відповідності до структурно-змістових компонентів третього функціонального рівня, характеризуються розвиненою здатністю до самокритики, законослухняністю, вмінням передбачити обставини, що знижують несприятливі наслідки необдуманих дій, рішучість перед життєвими випробуваннями, визнання заслуг інших рівними своїм (четверта горизонталь п’ятого рівня), вказують на переформатування самосвідомості в параметрах «вони + я», з суттєвим пріоритетом в думках і діях категорії «вони».

    Подальше структурне утворення, яке виходить за рамки прийнятої диференціації, складається з трьох горизонталей п’ятого рівня діагностичного поля таблиці (п’ята, шоста, сьома горизонталі). Представляється у вигляді специфічного четвертого функціонального рівня, що відображає низький, середній, високий підрівень, у високому рівні сформованості ментальної культури відповідно: мислячий позитивно, логічно, конструктивно; мислячий категоріями логіки і моралі; мислячий духовними категоріями (п’ята, шоста, сьома горизонталі 5 рівня таблиці «Леонардо»,).

    Інтегративні характеристики четвертого функціонального рівня відповідають самосвідомості розумно мислячого суб’єкта самопізнання, ментально самодостатнього в прийнятті та вирішенні нестандартних педагогічних завдань в форматі мислення «вони + я» з подальшим переходом в формат унікального мислення в параметрах «ми» (сьома горизонталь п’ятого рівня).

    Позитивна динаміка рівневих трансформацій, вміщує характерні особливості кожного з представлених функціональних рівнів, відображає загальну тенденцію свідомого формування ментальної культури, особистісно-професійного саморозвитку та самовдосконалення. Процесуально, етап впорядкованого самоаналізу (перший функціональний рівень) процесуально представляється у вигляді самоспостереження і самоконтролю в нестандартних комунікативних ситуаціях, спрямовує до зміцненню вольового імунітету.              Етап системного самоаналізу (другий функціональний рівень) базується на індивідуальній, за своїми силами і можливостями програмі самопізнання, дає змогу зміцнити емоційний імунітет.             Етап уніфікованого самоаналізу (третій функціональний рівень) передбачає набуття додаткових умінь з самокерування ІРС, зміцнення ментального імунітету. Етап універсального самоаналізу (четвертий функціональний рівень) характеризується входженням в період якісних змін з формування ментальної культури, зміцнення морально-духовного імунітету.

     Отже, діагностичні можливості таблиці «Леонардо» мають невимірний варіативний ресурс, що сягає за межі представлених структурно-змістовних розмежувань (функціональних рівнів або блоків, стандартних рівнів тощо). Чисельність та унікальність закладених в таблиці «Леонардо» методів, технік, методик розкривається в міру зростання самосвідомості суб’єкта педагогічної діяльності у поступово-поступальному набуті умінь за умови системної роботи з таблицею.

 Зазначена технологія є складовою педагогічної системи самопізнання і особистісно-професійного самовдосконалення у вимірі  соціокультурних викликів сучасності.

  Теоретико-практичні засади самопізнання та самовдосконалення, адаптовані до сучасних умов викладені у філософських працях Емми Піньковської, письменниці, лікаря вищої категорії, громадського діяча, зокрема у тритомнику за загальною назвою «Спаси і збережи» (том 1. «Хто ти?», том 2. «Егологія», том 3 «Детектор лестощів»), Духовне материнство та ще понад сорок авторських різножанрових праць духовно-морального спрямування. Таблиця «Леонардо» представлена у томі 2 та 3 книги «Спаси і збережи», навчально-методичному посібнику «Методики особистісно-професійного самлвдосконалення суб’єкта педагогічної діяльності засобами самопізнання» (авторів Євтух М. Б., Піньковськ Е. А, Черкашиина Т.В.), підручнику «Педагогічна система самопізнання і особистісно-професійного самовдосконалення» (авторів Черкашиина Т.В., Євтух М. Б.), навчально-методичному посібнику «Самопізнання та самовдосконалення в схемах, формулах, таблицях» (За загальною редакцією Е.А. Піньковської, Т.В. Черкашиної), навчально-методичний посібник для педагогічних працівників.  Сучасні педагогічні практики: педагогічна система самопізнання і особистісно-професійного самовдосконалення (автор Черкашина Т. В.).