ТЕТЯНА ЧЕРКАШИНА. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ З ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ СУБ’ЄКТА ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗА УЗАГАЛЬНЕНИМИ ХАРАКТЕРИСТИКАМИ

Черкашина Тетяна Вікторівна, професор кафедри педагогіки,

психології та освітнього менеджменту  комунального навчального закладу

«Черкаський обласний інститут післядипломної освіти

педагогічних працівників Черкаської обласної ради»,

доктор педагогічних наук

 

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ З ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ СУБ’ЄКТА ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗА УЗАГАЛЬНЕНИМИ ХАРАКТЕРИСТИКАМИ

 

  1. Умови особистісно-професійного вдосконалення педагога

Дедалі зростаюча потреба педагога в особистісно-професійному вдосконаленні дає змогу виокремити необхідні і достатні умови реалізації функції рефлексії та професійного саморозвитку відповідно до професійного стандарту педагогічних працівників у повсякденній педагогічній практиці, спираючись на аксеологічний, акмеологічний, компетентнісний, системний, цілісний, синергетичний підходи:

– інтелект – освіченість, фундаментальні і спеціальні знання, ерудиція, професіоналізм (на засадах дотримання закону);

– моральність – миролюбність, правдивість, вдячність, рішучість, відповідальність (вміння досягати і програвати з честю);

– ментальна працездатність – вміння міркувати, роздумувати, осмислювати (позитивне, логічне, конструктивне, проектне, творче мислення).

Етапи самоаналізу. Якість складових ІРС (пам’яті, бажань, емоцій, думок) є результатом системного самоаналізу потенційних можливостей і вдосконалення виявлених здібностей у професійній діяльності, свідченням зміцнілого вольового, емоційного, ментального імунітету. На даному етапі розвитку суспільної свідомості такий розумно мислячий педагог здатний протистояти марнослів’ю, нерозсудливості, беззаконню. Етапи системного самоаналізу особистісно-професійних якостей розумно мислячого суб’єкта педагогічної діяльності відповідно до інтегративних рівневих характеристик вибудовуються у такій послідовності: первинний, регламентований, упорядкований етапи співвідносяться з низьким рівнем самоаналізу; упорядкований, системний, уніфікований етапи – з середнім рівнем самоаналізу; уніфікований, універсальний, унікальний етапи – з високим рівнем самоаналізу. Підкреслимо значення перехідних етапів (упорядкованого та уніфікованого) у забезпеченні неперервності процесу самовдосконалення, саморозвитку засобами рефлексії.

Складники самоаналізу з застосуванням інтегративних рівневих характеристик. Проведення самоаналізу за інтегративними характеристиками забезпечується критеріальними показниками низького (розумний суб’єкт самопізнання, ментально працелюбний), середнього (розумно душевний суб’єкт самопізнання, ментально самостійний), високого (розумно мислячий суб’єкт самопізнання, ментально самодостатній) рівнів: когнітивного (професійні знання), емоційно-ціннісного (особистісні якості педагога), діяльнісного (педагогічні здібності). Системний самоаналіз у зазначеному форматі дає змогу дослідити динаміку особистісно-професійного самовдосконалення, зростання професійної компетентності, підвищення рівня комунікативної культури розумно мислячого суб’єкта педагогічної діяльності, об’єктивувати самооцінку особистих досягнень у зміцненні вольового, емоційного, ментального імунітету.

 

  1. Інтегративні рівневі характеристики особистісно-професійного вдосконалення засобами самоаналізу

Розглянемо методику самоаналізу за інтегративними рівневими характеристиками особистісно-професійного самовдосконалення.

Самоаналіз проводиться табличним способом за заявленими критеріями: когнітивним, емоційно-ціннісним, діяльнісним (таблиця 1). Діагностична таблиця структурована за рівнями (низький, середній, високий рівень особистісно-професійного самовдосконалення) у відповідності до критеріальних показників, усвідомлення змісту яких сприяє об’єктивації самооцінки у динаміці особистісно-професійних досягнень [4; 6].

Представлені характеристики слугують інструментом для порівняльної самооцінки особистих досягнень у відповідності з обраним критерієм за певний проміжок часу.

Таблиця 1

Інтегративні рівневі характеристики особистісно-професійного вдосконалення

Рівні Узагальнені рівневі

характеристики

Критерії, показники
Когнітивний

критерій

(професійні знання)

Емоційно-ціннісний

критерій

(особистісні якості педагога)

Діяльнісний критерій

(педагогічні здібності)

Низький рівень особистісно-професійного вдосконалення Ментальна працьовитість, формат мислення «я і вони»; спрямований до самопізнання і професійного вдосконалення Впорядковане застосування спеціальних знань в педагогічну практику; стандартне за пропонованими вимогами, специфічне за змістом та планом реалізації, доказове за науковою доцільністю Упорядкований самоконтроль і самокерування вольовою сферою, емоційна стриманість в оцінці особистих досягнень, сформованість вольового імунітету Упорядкований самоаналіз особистісно-професійних досягнень, сформованість почуття міри сили волі, самооцінка педагогічних дій «після» події, що відбулася
Середній рівень  особистісно-професійного вдосконалення Ментальна самостійність, формат мислення

«вони і я»

Системне застосування наукових знань у педагогічну практику, з використанням обґрунтованих, професійно спрямованих, узгоджених з вимогами сучасних освітніх запитів технологій Системний самоконтроль і самокерування індивідуальним ресурсом сил, скромність в оцінці особистих досягнень, сформованість емоційного імунітету Системний самоаналіз особистісно-професійних досягнень, сформованість самовладання, самооцінка особистісно-професійної ефективності «під час» поточної події
Високий рівень  особистісно-професійного самовдосконалення Ментальна самодостатність, формат мислення

«вони + я»;

 

Уніфіковане застосування знань у педагогічній практиці, вивірене досвідом наукових досліджень, випробуване часом, підтверджене доказовою базою, численним досвідом і результатами, впровадженням інноваційних освітніх технологій Уніфікований самоконтроль і самокерування індивідуальним ресурсом сил, сформованість ментального імунітету, дружелюбність у міжособистісних, ієрархічно обумовлених комунікаціях, персональна відповідальність у вирішенні освітньо-значущих проблем Уніфікований самоаналіз особистісно-професійних досягнень, вміння передбачити та запобігти конфлікту,

формування позитивного (критичного) мислення,

об’єктивна самооцінка особистісно-професійної ефективності «до» можливої події

Ефективним засобом у досягненні високого рівня особистісно-професійного вдосконалення виступає програмування і планування заходів з реалізації функції рефлексії та професійного саморозвитку. Показово: чим більше суб’єкт педагогічної діяльності набуває свідомого досвіду життєдіяльності, зокрема професійного, тим більше у нього з’являється особистісних рис, які допомагають йому у самокеруванні ІРС: самостійно приймати рішення та відповідати за їх наслідки, захищати себе від роздратування, ліні та розчарування, прощати образника, трансформувати в собі недоліки, посилювати чесноти, поповнювати знання, акцентувати головне тощо. Таким чином, розвивати здатність творити в собі мир та підвищувати рівень педагогічних комунікацій.

 

  1. Інтегративні рівневі характеристики з вдосконалення професійної компетентності засобами самоаналізу

Розглянемо методику самоаналізу за інтегративними характеристиками з вдосконалення професійної компетентності (таблиця 2) [4; 6].

Педагогічна компетентність розглядається як узагальнена особистісно- професійна характеристика, що визначає готовність і здатність виконувати педагогічні функції відповідно до прийнятих у конкретно-історичний період норм, стандартів, вимог.

Інтегративні рівневі характеристики вдосконалення професійної компетентності розумно мислячого суб’єкта педагогічної діяльності створюють можливість для об’єктивації порівняльної самооцінки внаслідок системного самоаналізу якісних змін ментальної працездатності, рівня педагогічної свідомості, здатності з прийняття складних професійних рішень, відповідального ставлення до реалізації осмислених педагогічних завдань.

Інтегративні рівневі характеристики з вдосконалення професійної компетентності суб’єкта педагогічної діяльності структуровані відповідно до рівнів (низький, середній, високий), критеріїв (когнітивний, емоційно-ціннісний, діяльний), показників (професійні знання і вміння, особистісні якості). Методика самоаналізу представлена табличним способом (таблиця 2).

Таблиця 2

Інтегративні рівневі характеристики професійної компетентності

Критерії Інтегративні рівневі характеристики
Показники
Низький рівень Середній рівень Високий рівень
Когнітивний критерій

Що робити ?

Професійні знання

(що робити?)

Ментальна працьовитість,володіння спеціальними знаннями в форматі впорядкованості і стандартності в параметрах зрозуміти, прийняти, вмістити Ментальна самостійність;

володіння науковими знаннями в форматі систематизації та узгодженості в параметрах вмістити, опанувати, застосувати

Ментальна самодостатність;

володіння фундаментальними знаннями в форматі уніфікації та інновації в параметрах застосувати, проаналізувати, відкоригувати

Емоційно-ціннісний критерій Особистісні якості

(як робити?)

 

Формат мислення

«я  + вони» в параметрах «ти і знання», «ти до знань», «ти зі знаннями»;

вміє прислухатися до доцільних порад зосереджуватися на головному

Формат мислення «вони і я» в параметрах «ти із знаннями», «ти в знаннях», «знання і вміння з тобою»; вміє самостійно розпочати невдалу справу спочатку, почути співрозмовника, зрозуміти позицію іншого, усвідомлювати «зло в добрі» від власних думок та дій Формат мислення «вони + я» в параметрах «знання і вміння з тобою», «знання і вміння в тобі», «знання і вміння через тебе»; вміє

активно цілеспрямовано діяти, насичує знаннями інших, сприяє об’єктивності суджень інших, ясно бачить, ясно чує, наставляє, усвідомлює «добро у злі» від власних думок та дій

Діяльнісний критерій

 

Професійні вміння

(з чого починати?)

Володіє технологією самоаналізу «після» комунікативної педагогічної події; володіє впорядкованими вміннями в параметрах: просто, грамотно, цікаво Володіє технологією самоаналізу самоаналіз «під час» комунікативної педагогічної події; володіє системними вміннями в параметрах: цікаво, корисно, зрозуміло Володіє технологією самоаналізу «до» можливої комунікативної педагогічної події; володіє уніфікованими вміннями в параметрах: зрозуміло, цілеспрямовано, ємко

Послідовність самоаналізу власних думок, слів, дій за наданими інтегративними характеристиками дає змогу вирішити надскладну проблему,  комунікативну ситуацію, змоделювати нові програмні дії до подальшого особистісно-професійного вдосконалення у відповідності з вимогами професійного стандарту педагогічних працівників.

 

  1. Програмування і планування особистісно-професійного вдосконалення. Етапи зміцнення сил засобами системного самоаналізу

Методика за означеною схемою призначена для якісного самоаналізу розвитку розуму, волі, віри у себе як розумно мислячого суб’єкта педагогічної діяльності, громадянина свого часу, сприяє зміцненню та примноженню життєвих сил (таблиця 3) [2; 6]. Пропоновану схему у вигляді сходів з рівневими переходами слід розглядати зліва-направо та знизу-уверх, аналізуючи зміст кожної з дев’яти щаблин у динаміці розвитку особистих досягнень від низького до високого рівня.

Таблиця 3

Етапи зміцнення сил (у розумі, душі, дусі) [2]

Рівні Етапи зміцнення сил Динаміка досягнень Сходини
Високий рівень ДУХ                             СИЛА ДУХУ 3. Результат
                        САМОВДОСКОНАЛЕННЯ 2. Досвід
                     ЗАКОНИ ВИЩОГО ПОРЯДКУ 1. Знання
Середній рівень ДУША                   СИЛА ВОЛІ 3.                 Результат
               САМОСВІДОМІСТЬ 2. Досвід
            ЗАКОНИ МОРАЛЬНІ 1.     Знання
Низький рівень РОЗУМ         СИЛА РОЗУМУ 3. Результат
    ЗАКОНОСЛУХНЯНІСТЬ 2.    Досвід
 ЗАКОНИ ГРОМАДЯНСЬКІ 1.     Знання

               Фізичні сили примножуються силою волі. Силу волі зміцнює сила розуму. Сила розуму міцнішає від наявності сили духу. Силу духу укріплює віра. Від знань – сила. Від віри – міць. Від любові – терпіння, розуміння, прощення. Все взаємопов’язано і взаємозалежно [2]. Подальша об’єктивація самооцінки сприятиме цілеспрямованому просуванню вгору за означеними щаблинами схеми.

            Критерії досягнень у сферах життєдіяльності. Системний самоаналіз (за таблицею 4) спрямовує до гармонізації основних життєвих сфер розумно мислячого суб’єкту педагогічної діяльності, сприяє планомірним досягненням у розвитку розумності, душевності, духовності.

Таблиця 4

Критерії досягнень у сферах життєдіяльності [2]

Щаблина Фізична сфера Душевна сфера Духовна сфера
1. Уміння бути радісним Уміння бути справедливим Уміння прощати себе
2. Уміння бути активним Уміння не ображатися Уміння прощати друзів
3. Уміння бути здоровим Уміння не ображати Уміння прощати ворогів

            У таблиці представлено критерії успішного перебування розумно мислячого суб’єкта педагогічної діяльності у фізичній, душевній, духовній сферах на одній з трьох щаблин. Перша щаблина співвідноситься з низьким рівнем особистих досягнень, друга – із середнім, третя – з високим. Одночасність розгляду себе у всіх сферах зазначає їх взаємозв’язок, взаємозалежність та необхідність комплексного докладання зусиль для гармонійного саморозвитку.

Список рекомендованих джерел

  1. БехІ. Д. Особистість у просторі духовного розвитку : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2012. 256 с.
  2. Євтух М.Б., Піньковська Е. А., Черкашина Т. В. Методики особистісно-професійного самовдосконалення суб’єкта педагогічної діяльності на засадах самопізнання : навчально-методичний посібник : для педагогічних працівників. Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2015. 400 с.
  3. Євтух М.Б., Черкашина Т. В. Культура взаємин : підручник. 3-те вид., переробл. і допов. Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2012. 340 с.
  4. Євтух М.Б., Черкашина Т. В. Педагогічна система самопізнання і особистісно-професійного самовдосконалення : підручник. Черкаси : Видав. Чабаненко Ю. А., 2017. 348 с.
  5. Самопізнання і самовдосконалення в схемах, формулах, таблицях: навчально-методичний посібник / за загальною редакцією Е. А. Піньковської, Т. В. Черкашиної. Уклад А. В. Аносова. Черкаси: Видавець Чабаненко Ю. А., 2018. 152 с.
  6. Черкашина Т. В. Сучасні педагогічні практики: педагогічна система самопізнання і особистісно-професійного самовдосконалення: навчально-методичний посібник : для педагогічних працівників. Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2019. 162 с.